VZN 10/2003

Všeobecne záväzné nariadenie Mesta Kremnica číslo 10/2003 Zásady hospodárenia s rozpočtovými prostriedkami Mesta Kremnica. Mesto Kremnica podľa § 6 zákona SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov a zákona č. 303/1995 Z. z. o rozpočtových pravidlách v znení neskorších predpisov vydáva toto všeobecne záväzné nariadenie:

Čl. 1
Rozpočet Mesta Kremnica

(1) Rozpočet Mesta Kremnica (ďalej len rozpočet) je základným nástrojom finančného hospodárenia, ktorým sa riadi financovanie úloh a funkcií mesta v príslušnom rozpočtovom roku.

(2) Rozpočet obsahuje príjmy a výdavky, v ktorých sú vyjadrené finančné vzťahy k právnickým osobám ktoré mesto zriadilo, fyzickým osobám podnikateľom pôsobiacim na území mesta Kremnica, ako aj obyvateľom, žijúcim na území mesta, vyplývajúce pre ne zo všeobecne záväzných nariadení. Rozpočet zahŕňa aj finančné vzťahy k štátnemu rozpočtu, k rozpočtom iných obcí a k rozpočtu vyššieho územného celku.

(3) Rozpočet príjmov a výdavkov sa vnútorne člení na časť, ktorá obsahuje bežné príjmy a bežné výdavky (ďalej len bežný rozpočet), a na časť, ktorá obsahuje kapitálové príjmy a kapitálové výdavky (ďalej len kapitálový rozpočet).

Čl. 2
Rozpočtový proces

(1) Mesto Kremnica zostavuje svoj rozpočet a podľa neho hospodári.

(2) Časový harmonogram jednotlivých krokov zostavovania a schvaľovacieho procesu rozpočtu mesta predkladá oddelenie ekonomické a podnikateľských aktivít mestského úradu (ďalej len oddelenie ekonomické) na schválenie mestskému zastupiteľstvu najneskôr do 31. 8. bežného roku.

(3) Mestský úrad a príspevkové organizácie zriadené mestom sú povinné každoročne predložiť v termíne do 16. 9. príslušného roku návrh rozpočtu a finančných plánov podľa platnej rozpočtovej klasifikácie.

(4) Na vypracovaní návrhu rozpočtu sa podieľajú orgány samosprávy mesta, oddelenia mestského úradu, Mestská polícia a príspevkové organizácie zriadené mestom.

(5) Pri spracovávaní prvého návrhu rozpočtu uvedené subjekty vychádzajú z uzavretých zmluvných vzťahov, z povinností uložených zákonom, z pripomienok a požiadaviek občanov mesta, z rozvojových plánov a prevádzkových potrieb mestského úradu a príspevkových organizácií zriadených mestom.

(6) Druhý návrh rozpočtu sa zostavuje na základe priorít určených zákonom o rozpočtových pravidlách. Za priority sú v jednotlivých oblastiach rozpočtu zodpovedné príslušné komisie, ktoré návrhy vo forme odporúčania predkladajú primátorovi mesta.

(7) Primátor mesta návrhy prerokuje so zainteresovanými subjektami, pripraví konečnú verziu rozpočtu, ktorú predloží mestskému zastupiteľstvu na posúdenie a schválenie.

(8) Konečná verzia návrhu rozpočtu sa zverejní spôsobom v meste obvyklým a prejedná sa na verejnom zhromaždení obyvateľov mesta ešte pred jej schválením.

Čl. 3
Hospodárenie s rozpočtovými prostriedkami

(1) Mesto Kremnica financuje svoje potreby predovšetkým z vlastných príjmov zo štátnych dotácií ako aj z ďalších zdrojov.

(2) Za efektívne a hospodárne využívanie rozpočtových prostriedkov zodpovedá primátor mesta a mestské zastupiteľstvo.

(3) Čerpanie výdavkov podľa jednotlivých výdavkových členení sledujú zamestnanci v súlade s osobitnou smernicou, ktorá upravuje poriadok pre obeh účtovných dokladov mestského úradu.

(4) Oddelenie ekonomické je povinné minimálne raz mesačne súhrnne spracovať správu o plnení rozpočtu a túto podať primátorovi mesta.

(5) V priebehu rozpočtového roka oddelenie ekonomické kontroluje vývoj príjmov a výdavkov bežného rozpočtu s cieľom zabezpečiť jeho vyrovnanosť ku koncu rozpočtového roka. Na tento účel oddelenie ekonomické vykoná nevyhnutné zmeny v rozpočte, najmä zvýšením vlastných príjmov alebo znížením výdavkov, ktoré schváli mestské zastupiteľstvo.

(6) Správy o plnení rozpočtu predkladá oddelenie ekonomické povinne na prerokovanie mestskému zastupiteľstvu jedenkrát za štvrťrok, vo vopred určených termínoch podľa schváleného programu zasadnutí.

(7) Ak vznikne v priebehu kalendárneho roka potreba úhrady, ktorá nie je uvedená v rozpočte možno úhradu realizovať rozpočtovým opatrením:
a) hospodárnejším plnením úloh v rámci bežného a kapitálového rozpočtu,
b) presunom rozpočtových prostriedkov v rámci bežného a kapitálového rozpočtu,
c) odsunutím platby iného – menej naliehavého výdavku, pokiaľ nie je v rozpore s riadnou činnosťou mesta,
d) z rezervy rozpočtu mesta,
e) z mimorozpočtových zdrojov.

(8) Spôsoby uvedené v ods. 7 pod písmenom a), b) a c) môže realizovať primátor mesta po predložení mestskému zastupiteľstvu v aktualizácii rozpočtu.

(9) Spôsoby uvedené v ods. 7 pod písmenom d), a e) schvaľuje mestské zastupiteľstvo na návrh primátora.

Čl. 4
Použitie rozpočtových prostriedkov

(1) Rozpočtové prostriedky sa majú použiť do konca kalendárneho roka. Účelové dotácie zo štátneho rozpočtu, alebo z iných domácich a zahraničných fondov, môžu byť použité len na určené účely a za vopred stanovených podmienok. Podliehajú ročnému zúčtovaniu a kontrole príslušným orgánom štátnej správy, ako aj orgánov, ktoré prostriedky poskytli.

(2) Prebytky hospodárenia rozpočtu koncom roka neprepadávajú a sú zdrojom tvorby rozpočtových peňažných fondov mesta. O použití prebytku rozpočtového hospodárenia rozhoduje mestské zastupiteľstvo pri schvaľovaní záverečného účtu.

(3) O použití peňažných fondov rozhoduje mestské zastupiteľstvo:
a) pri schvaľovaní návrhu rozpočtu,
b) v priebehu rozpočtového roka pri zmene rozpočtu.

(4) V ojedinelých naliehavých prípadoch pri ohrození samosprávnych funkcií mesta môže primátor so súhlasom mestského zastupiteľstva použiť prostriedky z kapitálového rozpočtu na bežné výdavky okrem miezd, platov a ostatných osobných vyrovnaní maximálne do výšky 25% rozpočtových kapitálových príjmov na bežný rok.

(5) Z rozpočtu sa môžu poskytnúť dotácie a návratné finančné výpomoci právnickým osobám a fyzickým osobám – podnikateľom, ktoré majú sídlo alebo trvalý pobyt v Kremnici, len z vlastných príjmov a na podporu verejnoprospešných činností, podnikania a zamestnanosti. V prípade poskytnutia dotácií sa postupuje v zmysle všeobecne záväzného nariadenia o poskytnutí dotácií.

Čl. 5
Záverečný účet Mesta Kremnica

(1) Oddelenie ekonomické spracuje súhrnne záverečný účet za predchádzajúci rok, ktorý obsahuje plnenie rozpočtu, stav aktív a pasív, prehľad o stave a vývoji dlhu a podnikateľskej činnosti mesta.

(2) Ročnú účtovnú závierku Mesta Kremnica overuje audítor.

(3) Záverečný účet Mesta Kremnica pred schválením musí byť zverejnený aspoň 15 dní na úradnej tabuli, prípadne iným spôsobom v meste obvyklým.

(4) Záverečný účet Mesta Kremnica schvaľuje mestské zastupiteľstvo najneskôr do piatich
mesiacov po uplynutí rozpočtového roku.

Čl. 6
Hospodárenie s prostriedkami na pohostenie, občerstvenie a dary

(1) Za výdavky na pohostenie sa považujú výdavky:
a) spojené s pobytom návštev zo zahraničia,
b) poskytnuté tuzemským hosťom pri oficiálnych návštevách a pracovných jednaniach,
c) poskytnuté účastníkom pracovných jednaní.

(2) Za výdavky na občerstvenie sa považujú výdavky:
a) pri bežných pracovných jednaniach a pracovných poradách primátora, zástupcu primátora, vedúcich oddelení s účastníkmi jednania, ktorí nie sú zamestnancami mesta,
b) pri zasadnutiach mestského zastupiteľstva a komisií mestského zastupiteľstva.

(3) Výdavky na občerstvenie a pohostenie schvaľuje primátor mesta a zástupca primátora, najviac však do výšky schválenej v rozpočte mesta.

(4) Dary upomienkového charakteru možno poskytnúť v sume maximálne 1 500,- Sk:
a) hosťom mesta,
b) pri príležitosti prvého odchodu do dôchodku a 50 rokov životného jubilea.

(5) O poskytnutí daru a jeho hodnote rozhoduje primátor mesta.

(6) Za dar sa nepovažuje poskytnutie drobných predmetov za účelom reklamy, propagácie a upomienky napr. ceruzky, perá, odznaky, kalendáre, poznámkové bloky a iné upomienkové predmety s označením mesta Kremnica.

(7) Všetky výdavky na pohostenie, občerstvenie a dary sa musia riadne účtovať a to tak, aby zo špecifikácie výdavkov bolo zrejmé, že ustanovenia týchto zásad boli dodržané.

Čl. 7
Hospodárenie príspevkových organizácií zriadených Mestom Kremnica

(1) Príspevkové organizácie zriadené Mestom Kremnica (ďalej len príspevkové organizácie) hospodária podľa svojho rozpočtu nákladov, výnosov a hospodárskeho výsledku a sú napojené na rozpočet príspevkom prípadne odvodom.

(2) Rozpočet hlavnej činnosti príspevkových organizácií, prípadne zmeny rozpočtu schvaľuje mestské zastupiteľstvo.

(3) Pre rozpočtový proces príspevkových organizácií platí ustanovenie čl. 2 tohto všeobecne záväzného nariadenia body 1 až 5.

(4) Použitie príspevku z rozpočtu mesta sú príspevkové organizácie povinné mesačne vyúčtovať mestskému úradu najneskôr do 10 dní nasledujúceho mesiaca.

(5) Príspevkové organizácie predkladajú správy o plnení svojho rozpočtu na prerokovanie mestskému zastupiteľstvu jedenkrát za štvrťrok, vo vopred určených termínoch podľa schváleného programu zasadnutí.

(6) Príspevkové organizácie môžu vykonávať podnikateľskú činnosť so súhlasom mesta, nad rámec hlavnej činnosti. Náklady na podnikateľskú činnosť musia byť kryté výnosmi z nej. Za efektívne vykonávanie podnikateľskej činnosti zodpovedá riaditeľ príspevkovej organizácie.

(7) Účtovnú závierku príspevkových organizácií overuje audítor.

(8) Účtovnú závierku príspevkových organizácií schvaľuje mestské zastupiteľstvo. Účtovná závierka obsahuje plnenie rozpočtu nákladov a výnosov hlavnej činnosti, bilanciu aktív a pasív, a iné dôležité skutočnosti o stave organizácie.

Čl. 8
Pôsobnosť jednotlivých subjektov v rozpočtovom procese

(1) Mestské zastupiteľstvo:
a) schvaľuje rozpočet, jeho zmeny v priebehu rozpočtového roka,
b) schvaľuje rozpočet príspevkových organizácií, jeho zmeny,
c) prejednáva plnenie rozpočtu mesta, a plnenie rozpočtu príspevkových organizácií,
d) schvaľuje tvorbu a použitie peňažných fondov,
e) schvaľuje a rozhoduje o združovaní prostriedkov mesta,
f) schvaľuje záverečný účet mesta,
g) schvaľuje záverečný účet príspevkových organizácií.

(2) Primátor mesta:
a) riadi a usmerňuje práce na vypracovávaní rozpočtu mesta,
b) zapracúva podnety od obyvateľov mesta a ďalších právnických a fyzických osôb do návrhu prípadne zmien rozpočtu.

(3) Hlavný kontrolór:

a) uskutočňuje kontrolu príjmov a výdavkov rozpočtového hospodárenia a hospodárenia
s majetkom mesta,
b) uskutočňuje kontrolu hospodárenia príspevkových organizácií zriadených mestom,
c) spracováva stanoviská k návrhu rozpočtu a záverečného účtu Mesta Kremnica,

(4) Komisie mestského zastupiteľstva:
a) sústreďujú požiadavky na čerpanie rozpočtu od obyvateľov mesta, právnických a fyzických osôb,
b) posudzujú tieto požiadavky najmä z hľadiska priority v súlade so zákonom o rozpočtových pravidlách (§ 27 zákona č. 303/1995 Z. z. v znení neskorších zmien a doplnkov),
c) odporúčajú mestskému zastupiteľstvu na zahrnutie do rozpočtu mesta vybrané priority, ktoré vyplývajú z posúdenia požiadaviek.

(5) Komisia ekonomická, obchodu a cestovného ruchu mestského zastupiteľstva:
a) je stálym, poradným, iniciatívnym a kontrolným orgánom pre úsek správy a hospodárenia s rozpočtovými prostriedkami v zmysle tohto všeobecne záväzného nariadenia,
b) spolupracuje s hlavným kontrolórom mesta a oddelením ekonomickým mestského úradu a riaditeľmi právnických osôb vo veciach správy a hospodárenia s rozpočtovými prostriedkami,
c) prejednáva každý materiál, týkajúci sa rozpočtu mesta a právnických osôb, ešte pred prerokovaním v mestskom zastupiteľstve a zaujíma k nim odborné stanoviská.

(6) Mestský úrad zabezpečuje organizačné a materiálno-technické úkony súvisiace s vypracovaním návrhu rozpočtu na príslušný rozpočtový rok. Za týmto účelom najmä:
a) zabezpečuje odborné podklady a ďalšie písomnosti potrebné na správne a úplné vypracovanie návrhu a zmeny rozpočtu a záverečného účtu mesta,
b) sústreďuje požiadavky na zahrnutie do návrhu a zmeny rozpočtu od fyzických a právnických osôb, predkladá ich na prerokovanie jednotlivým komisiám
c) spracováva plnenie rozpočtu, vyhodnocuje výsledky hospodárenia,
d) zabezpečuje spracúvanie podkladov vo vzťahu k príslušným orgánom mesta a výkazníctva vo vzťahu k príslušnému ministerstvu.

Čl. 9
Porušenie rozpočtovej disciplíny

(1) Porušením rozpočtovej disciplíny je neoprávnené použitie alebo zadržanie prostriedkov z rozpočtu. Za porušenie rozpočtovej disciplíny sa považuje aj nedodržanie podmienok, za ktorých sa rozpočtové prostriedky poskytli (§ 47 ods. 1 zákona č. 303/1995 Z. z. v znení neskorších predpisov).

(2) Subjekty, ktoré porušili rozpočtovú disciplínu sú povinné realizovať odvod a zaplatiť penále v súlade s osobitnou právnou normou (§ 48 zákona č. 303/1995 Z. z. v znení neskorších predpisov).

Čl. 10
Verejné obstarávanie v rozpočtovom hospodárení

(1) Použitie výdavkovej časti rozpočtu nesmie byť v rozpore so zákonom č. 263/1999 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

Čl. 11
Záverečné ustanovenie

1. Toto všeobecne záväzné nariadenie bolo schválené na zasadnutí Mestského zastupiteľstva v Kremnici dňa 11. decembra 2003, uznesením číslo 253/0312.
2. Toto nariadenie nadobúda účinnosť dňom 1. 1. 2004.
3. Zrušuje sa Všeobecne záväzné nariadenie mesta č. 2/2002 Zásady hospodárenia s rozpočtovými prostriedkami Mesta Kremnica.

Ing. Miroslav Nárožný, primátor mesta

1. Toto všeobecne záväzné nariadenie bolo vyhlásené vyvesením na úradnej tabuli mesta v budove Mestského domu v Kremnici v dobe od 15. 12. 2003 do 29. 12. 2003.
2. Toto všeobecne záväzné nariadenie nadobudlo účinnosť dňom 1. 1. 2004.

Zdieľať tento príspevok.