Pred zimnou sezónou 2011-2012 bola podpísaná zmluva o úprave tratí medzi spoločnosťou Skalka aréna, s.r.o. a mestom Kremnica. Tiež zmluva o spolupráci pri zabezpečení zimnej úpravy bežeckých tratí na Skalke a v Kremnických vrchoch medzi o.z. Biela stopa a Coimex Invest a.s. Na základe takejto súčinnosti sa aj vykonávala úprava tratí počas celej zimnej sezóny.
Prvá úprava bola realizovaná 17.12.2011 na severnom aj Južnom okruhu Bielej stopy. Pre nedostatok snehu na začiatku sezóny bol upravený len úsek tratí na severe po spodok Václaváku a späť. Na južnom okruhu bolo možné upraviť až po Hostinec cez Tri kríže a tou istou vrchnou trasou späť. Úprava počas celej sezóny prebiehala na základe vopred dohodnutých podmienok, a to hlavne, že sa bude vykonávať vždy v piatok (alebo v sobotu ráno) pred víkendom a na okruhoch Bielej stopy – Južnom a Severnom.
Všetky informácie boli zverejňované na stránkach Bielej stopy www.bielastopa.eu, ale aj mesta Kremnica a na stránke pre amatérskych bežkárov www.bezkar.sk. V priebehu zimy sa vďaka dobrým podmienkam podarilo upraviť aj trasu smerom na Krahule a stroj z banskobystrickej strany pravidelne upravoval trať z Králik až po Hostinec.
Na prelome rokov prišla do hôr kalamita a neobišla ani Kremnické vrchy. Za pomoci dobrovoľníkov združených okolo Bielej stopy a neúnavného organizátora Dalibora Schmidta sa niekoľkými brigádami podarilo trate sprejazdniť. Január sa vyznačoval snežením a silným vetrom čo výrazne sťažovalo úpravu tratí. Na tratiach boli popadané vrchovce stromov a obrovské, niekedy aj 5 metrové záveje, s ktorými sa musel popasovať „strojvodca pišten-buli“ Dano Schmidt. Sem-tam skončil aj nedobrovoľne bokom v lese…práca ratrakára je náročná, sme mu za to povďační, že to ešte nevzdal.
Koordinátorom a rozhlasovým reportérom bol počas celej sezóny okrem Dalibora Schmidta aj Viktor Halíř. Určite ho všetci už dobre poznáme s relácie SRO rádiovíkend, kde každú sobotu ráno (teraz o 9:05 hod.) poctivo (niekedy aj z Bratislavy alebo Tatier:) hlási pre bežkárov podmienky na Skalke a upravenosť tratí, nielen bežeckých.
17.1.2012 sme mali na Skalke až 125 cm snehu a preto preteky Biela stopa zďaleka nemohli byť ohrozené, len že by ho bolo až veľmi veľa…Preteky 39.ročníka prebehli na Skalke za nádherného počasia a všetko okolo bolo biele ako už dávno nie, samá námraza a kopce snehu. Tento rok som aj ja skúsil trať BS po prvýkrát a bola to paráda. Bojím sa len, že ak to zistia aj moji kolegovia usporiadatelia, tak nebude mať kto urobiť Bielu stopu, všetci budeme s číslom na trati.
Po pretekoch nám stále sneh pribúdal a tak táto sezóna skutočne ako keby nemala konca. Posledná úprava strojom prebehla na severnom okruhu 8.4.2012, čo tak neskoro už dávno nebolo. Na lyže sa dalo vybehnúť na Severnom okruhu až do 22.apríla, iba po Gorgeliho tunel bolo treba použiť miestami pešiu turistiku.
Na našom „ľadovci“ sme ešte začiatkom apríla stretli trénovať na stále dobre upravených tratiach aj našu reprezentantku Alenku Procházkovú s trénerom Janom Valuškom a mali úsmevy na tvárach, tak snáď medveďa nestretli.
Verím, že aj nasledujúca sezóna 2012-2013 bude tak bohatá na sneh a krásne zimné počasie ako táto. Jubilejný 40.ročník Bielej stopy Euroloppet a nadšenci bežkári i turisti z celého Slovenska i zahraničia si to určite zaslúžia. Teším sa na spoločné stretnutia v Kremnických vrchoch.
Ešte zopár štatistických údajov k úprave tratí v Kremnických vrchoch:
Počet upravených km spolu: cca 640 km
Počet hodín „presedených“ v stroji cca 96-100 hodín
Pre porovnanie, kde sme na Slovensku v Kremnici a kde sú v Českom Bedřichove v Jízerských horách nájdete na stránke www.jizerskaops.cz. Na 170km Jízerskej magistrály majú v ČR na úpravu tratí jednej sezóny cca 5.mil. Kč (cca200.000,-Euro) a 3 stroje a 3 strojníkov k dispozícii…
Hore zdar, Ivan Petráš – poslanec MZ
Zdieľať tento príspevok.