Presne pred rokom sa vedúcim oddelenia technických služieb stal Peter Grosch. Aj napriek zložitej finančnej situácii nezúfa a hľadá riešenia.
Na zastupiteľstve často poslanci apelujú na opravy oporných múrov. Čo ste za ostatný rok urobili v tejto veci a čo plánujete?
V minulom roku sme opravili padnutý oporný múr pod cestou na ulici ČSA približne za 5000 €. Oporný múr na Zlatej ulici opravila dodávateľsky firma Stinex za 15 000 €. V tomto roku sa plánuje na Kolárovej ulici rekonštrukcia múru za 30 000 €. Celkovú analýzu všetkých múrov a poškodených ciest som predložil poslancom. Všetky opravy spolu by stáli takmer 100 000 €. Poslanci dostali sumár stavu oporných múrov, chodníky aj cesty a teraz je rad na nich, aby rozhodli, ktoré múry, chodníky a cesty sa budú rekonštruovať a koľko peňazí na to vyčlenia.
Kedy sa teda pustíte do múru na Kollárovej ulici?
Dieru v ceste na Kollárova ulici bola zabetónovaná už na jeseň, ale problém je v tom, že čím viac vecí o opornom múre zisťujeme, tým viac problémov sa objavuje a cena stúpa. Prvý cenový odhad bol rovnaký ako pri iných realizovaných rekonštrukciách podobných oporných múrov, geologický prieskum však ukázal, že šmyková zóna nie je v dvoch metroch ale je hlboko štyri a pol metra, stredom cesty idú inžinierske siete. Túto rekonštrukciu nezvládneme realizovať sami, budeme sa musieť obrátiť na špecializovanú firmu. Kedy teda bude rekonštrukcia realizovaná teraz neviem povedať.
Ako hodnotíte zimnú údržbu?
Výkyvy počasia boli túto zimu také extrémne, že keď sme cesty zasolili, zasnežilo, zamrzlo to a takto dookola. Počas zimy sme minuli 250 ton posypového materiálu. Doteraz sa posypový materiál nerecykloval, používal sa len do výtlkov a na nespevnené cesty a chodníky. Chcem ale, aby sa aspoň jedna pätina posypového materiálu vrátila na budúce použitie. Najväčším našim problémom pri zimnej údržbe je ale vozový park. Niektoré naše stroje boli však viac v dielni na oprave ako vonku. Celý rozpočet na údržbu strojov minieme cez zimu. Najmladšie auto ktoré máme je 22 ročné. Vozový park pre zimnú údržbu je ťažké reparovať, lebo sú to všetko staré stroje a ťažko sa na ne zháňajú náhradné diely, ktoré sa už roky nevyrábajú – všetky musíme kupovať z Čiech alebo z Nemecka. Dlho čakáme kým náhradné diely prídu a stroje musia čakať v dielni. Traktor od mestských lesov sme dali dokopy až v polovici februára, ten bol rozobratý do skrutky. V dielni pritom už rok nefunguje kúrenie, takže chlapi museli opravovať tieto stroje v mínusových teplotách v prefukujúcej dielni. V lete preto chceme dielňu zatepliť a vyriešiť aj kúrenie, aby mali chlapi nejaký pracovný komfort. Nedá sa v zime pracovať s olejom a železom.
Aké plány máte v oblasti separácie odpadu?
Separáty boli doteraz riešené tak, že sme všetky vozili bezplatne do Žiaru, kde ich vytriedili, zlisovali a následne predali. Pritom my máme podmienky na to, aby sme tento odpad mohli spracovávať a predávať sami. Našli sme teda firmy, s ktorou sme sa dohodli, že od nás budú kupovať všetky separované odpady a odberateľov už máme na všetky komodity. Odhadujem, že za rok môžeme zarobiť 7 – 8 tisíc €. Tieto peniaze by som chcel vrátiť do systému, aby sme za ne mohli nakúpiť potrebné veci pre technické služby. Potrebnú technológiu máme na zbernom dvore na Hornej Vsi, máme na to určenú halu v ktorej je lis, ktorý odpad zlisuje do kocky. Za ostatný rok sme kúpili 7 nádob na odpad z recyklačného fondu, staré nádoby sme premiestnili na ulice, kde doteraz žiadne nádoby na separovaný zber neboli. Postupne budeme dokupovať ďalšie nádoby a mojim úmyslom je postupom času úplne zrušiť mesačný zber. Ten je nerentabilný, auto ho zbiera po meste pol dňa a nezriedka privezie iba 200 kíl separátov. Chceme nakúpiť dostatočné množstvo zvonov, aby to ľudia priebežne hádzali tam a nemuseli odpad doma mesiac skladovať. Určite viac separovaného odpadu vyzbierame týmto spôsobom ako keď ho zvážame raz za mesiac.
Plánujete nejaké zmeny aj v systéme odvozu komunálneho odpadu?
Plánovaná zmena režimu vyvážania komunálneho odpadu nám nevyšla kvôli odporu občana z Hornej Vsi. Vývoz komunálneho odpadu totiž fungoval tak, že sme ho vozili do Žiaru. Keď som nastúpil, odpad sme začali vyvážal na skládku do Kalnej nad Hronom s tým, že sme ho na zbernom dvore v Hornej Vsi preložili do veľkokapacitného kontajneru, odkiaľ ho už odviezla firma. Mali sme lepšiu cenu za tonu odpadu a šetrili sme aj za pohonné hmoty. Ročne vyvezieme na skládku 1500 ton odpadu a takto sme mohli ušetriť spolu 8 tisíc € ročne, Horná Ves nám to však zatrhla. Separačný dvor je v ich katastrálnom území a kvôli odporu občanov sme od obce nedostali povolenie na prekládku odpadu. Nateraz preto ostáva systém vyvážania odpadu pri starom, budeme sa ale snažiť zriadiť prekládku odpadu v našom katastrálnom území.
Ako funguje zberný dvor? Môžu tam občania vyvážať odpad?
Každý občan môže bezplatne vyviezť na zberný dvor tonu objemného odpadu, množstvo odpadu od súkromných osôb však nekontrolujú v záujme toho, aby sa nerozširovali čierne skládky v okolí mesta. Občania môžu na zberný dvor uložiť všetky druhy odpadu, napríklad aj pneumatiky. Stačí zavolať na technické služby a dohodnúť si termín, kedy chcete odpad na zberný dvor vyviezť. Služba je tam denne od šiestej do desiatej, po dohode však pracovníci technických služieb za symbolický poplatok poskytnú aj odvoz objemného odpadu. Nie je ale možné len tak prísť na zberný dvor, musí sa to vopred nahlásiť, aby sme mohli viesť evidenciu.
Aký máte teda dojem z prvého roka vo funkcii vedúceho technických služieb?
Rozhodne to nemienim vzdať, poslanci však od nás často chcú veci, ktoré sami neodsúhlasili. Poslanci nám musia vytvoriť pôdu ne to, aby sme tu mohli niečo robiť. My radi vyasfaltujeme aj polovicu mesta, ale musíme ne to mať peniaze. Všetko je to o peniazoch. Teším sa však, že septembri dostaneme nové auto na odvoz odpadu. Už je vo výrobe, je to špeciálna verzia na Kremnické podmienky s predným náhonom, musíme však počkať sedem mesiacov, lebo ho pre nás špeciálne upravujú. Aj ma volali do Nemecka, aby som sa prišiel na výrobu nášho kukavozu pozrieť, ale na takéto exkurzie skutočne nemám čas.
Silver Jurtinus
Správa Petra Groscha pre poslancov: Stav mechanizmov pre zimnú údržbu
Technické služby v Kremnici nekúpili žiadny mechanizmus na zimnú údržbu vyše 20 rokov. Z tohto dôvodu sú stroje vo veľmi zlom technickom stave a na ich opravy sa vynakladá nemalé úsilie a finančné prostriedky. Dá sa povedať, že viac času strávili v dielni na oprave ako samotným udržiavaním komunikácii a chodníkov v zimnom období.
Opravami vozidla Ladog sme strávili 5 dní čistého času, k čomu treba pripočítať aj čas čakania na náhradné diely. Náklady na opravy auta dosiahli túto zimu 2010€ a Ladog je stále v nepojazdnom stave. Má zlomené perá na prednej aj zadnej náprave. Keďže sa náhradné diely už nevyrábajú musíme dať vyrobiť atyp. Zatiaľ sme zohnali len jedného výrobcu v Čechách. Toto vozidlo je pre nás veľmi dôležité pretože je jediné na odpratávanie snehu a posyp chodníkov. Túto zimu nám slúžilo aj na posyp cestných komunikácii, nakoľko prevažnú časť zimnej sezóny sme mali nefunkčný posýpač Multikára. Pri poruche tohto stroja ho nemáme čím nahradiť a údržbu nevykonávame. Túto sezónu sme na tomto stoji vyskúšali aj snežnú frézu. Do budúcej sezóny chceme pozvárať rám pre uchytenie snežnej frézy a budúci rok využívať stroj aj na frézovanie komunikácii. V letných mesiacoch budeme nútený vykonať rôzne opravy stroja. Vek stroja je 22 rokov.
Multikára – opravy 4 dni, náklady 760 €. Multikára nám v zimnom období narobila najviac problémov. Počas celej zimy sme ju využili len pár dní. Pokazila sa prevodovka. Na opravu ktorej sme čakali 10 dni. Potom brzdy 3dni,redukčný ventil 3 dni a nakoniec sa rozsypala zadná náprava. Do dnešného dňa nepojazdná. Zháňame nové náhradné diely.
UNC 060 A – na začiatku januára odišiel motor a využíval sa len na nakladanie štrku. Rozsah poškodenia budeme vedieť až po rozobraní motoru. Zatiaľ ho chlapi opravovali 4 dni a opravy stáli 540€. UNC 060 sú v zlom stave a vyžadujú každodennú údržbu. Vek 27 rokov
Traktor 7245 – opravy 2 dni, náklady 150 €. Stav zariadenia zodpovedá veku stroja 28 kokov. Do ďalšej sezóny potrebné opraviť kabínu z dôvodu prehrdzavenia. Pomohla by aj nová radlica s hydraulickým otáčaním pretože jestvujúca je dosť poškodená a potrebuje opravu. Cena opravy 400€ nová 1200€
Traktor 8245 – opravy 10 dni, náklady 1030 €. Traktor bol nasadený do zimnej údržby koncom januára. Spolu s prednou radlicou je pre nás veľkým prínosom nakoľko dokáže zdolať aj väčšiu vrstvu snehu a rozšíriť komunikácie. Túto sezónu ešte nebol naplno využívaný pretože sme museli vyriešiť niektoré problémy spojené s montážou nového motora a prednej radlice. Všetko sme doriešili a dúfame ,že budúci rok bude možné využívať traktor počas celej zimnej sezóny.
Technické služby by pre zlepšenie zimnej údržby najviac potrebovali novú Multikáru. Tá by slúžila na posyp chodníkov pri pluhovaní úzkych komunikácii a frézovaní snehu. V prípade porúch Ladogu by mohla slúžiť aj na tieto účely. Cena novej je približne 85000 € s DPH. Ďalšou možnosťou je aj kúpa staršej do 10 rokov po GO v cene 25000€ s DPH. Multikáru po zakúpení zamietacej nadstavby možno využívať aj v letných mesiacoch. Výrobca ponúka aj možnosť prenájmu približne za 1 500€ s tým, že po určitom čase je možne odkúpenie za zostatkovú cenu. Ďalším strojom ,ktorý by nahradil UNC 060 ja malý nakladač. Ceny nových sa pohybujú okolo 37 000€ s DPH. Nám by stačil aj zánovný cena je do 20 000€ s DPH. Tieto dva stroje by v značnej miere napomohli a zefektívnili zimnú údržbu. Budeme sa snažiť stoje do budúceho roku pripraviť na sezónu aj napriek ich stavu. Najväčším problémom je to, že sami nevieme čo vymeniť pretože pokaziť sa môže v dôsledku veku takmer všetko. Poučení z tejto zimy sa tiež budeme snažiť zmeniť niektoré organizačné pochybnosti ,ktoré vznikli počas tejto sezóny. Musím dodať, že niektoré boli zapríčinené výpadkom techniky a hľadaní náhradných alternatív.
(51)
Zdieľať tento príspevok.