Trať Hronská Dúbrava – Kremnica patrí k najmenej využívaným v sieti slovenských železníc, ministerstvo dopravy preto uvažuje aj o úplnom zrušení železničnej osobnej dopravy cez Kremnicu.
Rozhodujúca redukcia spojov cez Kremnicu prebehla v roku 2012, kedy sa v cestovnom poriadku znížil počet vlakov. Kým v Cestovnom poriadku 2011/2012 cez Kremnicu premávalo ešte 8 denných vlakov, 2 vlaky v pracovné dni a 2 vlaky 6 krát do týždňa, v Cestovnom poriadku 2012/2013 to je už len 6 denných vlakov, 4 vlaky v pracovné dni a 1 vlak 2 krát do týždňa – v piatky a nedele. S týmto objemom dopravy cez Kremnicu ráta aj Cestovný poriadok 2013/2014, ďalšia budúcnosť osobnej vlakovej dopravy je ale otázna.
“Pri železničnej dopravnej obsluhe v prímestskej a regionálnej doprave nie je možné hovoriť o rentabilite”, hovorí Zuzana Červená z odboru komunikácie Železničnej spoločnosti Slovensko a pokračuje: “Železničná dopravná obsluha si v tomto segmente vyžaduje dotácie zo strany ministerstva dopravy. V každom prípade patrí trať Hronská Dúbrava – Kremnica k najmenej využívaným v sieti Železníc Slovenskej republiky. Je to spôsobené najmä slabou dostupnosťou železničnej dopravy na traťovom úseku, keďže železničné stanice sú vzdialené od centier miest a obcí a nízkou hybnosťou obyvateľstva. Cestujúci len minimálne cestujú pravidelne vlakom.”
Martin Kóňa, hovorca Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky dopĺňa: “Železničná osobná doprava na trati Horná Štubňa – Hronská Dúbrava má dlhodobo veľmi nízke výkony, ktoré sa pohybujú na úrovni cca 90 denných cestujúcich (stav z októbra 2010). Železničná trať je v celej svojej dĺžke v súbehu aj s cestnou komunikáciou, na ktorej je vykonávaná autobusová doprava s podstatne vyššími prepravnými výkonmi, ako sú výkony železničnej osobnej dopravy. Táto trať je navyše umiestnená prakticky v celej svojej dĺžke pomerne vysoko v horskom úbočí nad obytnými sídlami (na rozdiel od cestnej komunikácie, ktoré prechádza ich centrami). Z tohto dôvodu považujeme za účelnejšie vo výslednom variante úplné zastavenie železničnej osobnej dopravy, s nasledovným presunutím takto získaných výkonov tam, kde trate majú silnejší prepravný prúd a sú podstatne konkurencieschopnejšou železničnou infraštruktúrou. Perspektívu tejto trate vidíme v nákladnej doprave,” tlmočí názor ministerstva Kóňa.
V septembri 2012 poslanci jednohlasne a bez diskusie prijali uznesenie, ktoré navrhol Norbert Boldiš. Deklarovalo “podporu zachovania železničného spojenia medzi Banskou Štiavnicou a Hronskou Dúbravou” a primátorke mesta odporučilo, “rokovať o zmene cestovného poriadku za účelom zabezpečenia priameho železničného spojenia Banská Štiavnica – Kremnica”. Podľa poslanca Boldiša by priame spojenie medzi Banskou Štiavnicou a Kremnicou, ako dvomi historickými mestami, pomohlo cestovnému ruchu aj cestujúcej verejnosti.
Nad vlakovým spojením medzi Kremnicou a Banskou Štiavnicou však ministerstvo neuvažuje. “Technicky tomuto prepojeniu nebráni nič. Hoci si uvedomujeme vhodné vlastnosti železničnej osobnej dopravy pre turistickú dopravu, musíme konštatovať, že turisti tento kapacitný, ale súčasne i drahý spôsob prepravy nevyužijú naplno. Dráhové vozidlá by mali byť prevádzkované v celoročnom pravidelnom režime s vysokými dennými kilometrickými výkonmi, čo pri vyslovene sezónnom charaktere turistickej dopravy nie je samozrejme možné. Štátny príspevok na zabezpečovanie železničnej osobnej dopravy je nanajvýš obmedzený a nemôže byť rozptyľovaný na nehospodárne výkony. Z tohto dôvodu neuvažujeme nad týmto spojom,” hovorí Martin Kóňa.
Železničnú osobnú dopravu na trati Horná Štubňa – Hronská Dúbrava dotuje štát. Podľa hovorcu, ministerstvo dopravy momentálne spracováva informácie o dotačnej náročnosti jednotlivých železničných liniek, Slovenský priemer je 6,77 € na kilometer osobnej dopravy. “Vzhľadom na veľmi nízke využitie spojov cez Kremnicu, a teda nízke tržby z tejto prepravy možno predpokladať, že dotačná náročnosť je na tejto trati podstatne vyššia.”
Kedy a či železničnú osobnú dopravu cez Kremnicu ministerstvo dopravy vyškrtne úplne, hovorca Martin Kóňa konkretizovať nechcel. “Pre obdobie 2013/2014 bude doprava na tejto trati zachovaná. O vzdialenejšej budúcnosti je dnes predčasné rozprávať.”
Silver Jurtinus
Zdieľať tento príspevok.