Igor Valuška a Roman Béreš sa pre Kremnické noviny podelili o svoje tipy na cyklistickú turistiku. Roman Béreš tiež poradí, ako sa doma starať o bicykel.
Ľahšie trasy pre nenáročných
Pre Kremničanov je Skalka dobre známym východiskovým bodom nie len na pešiu turistiku, ale aj na bežky či cyklisticku. ,,Jednou s jednoduchších trás je po vyvezení sa na Skalku prejsť cez Krahule a Kremnické Bane do Kremnice,” odporúča Roman Béreš z Cyklosanté v Kremnici. ,,Trošku náročnejšia trasa je zo Skalky okolo Tunela do Turčeka a potom okolo priehrady, popri Strede Európy sa potom dá vyjsť naspäť,” hovorí Béreš a dodáva, že v okolí priehrady sú aj pekné výhľady. Na týchto trasách sa vo väčšine prípadov dá orientovať podľa značiek.
,,V okolí Kremnice sú príjemné a známe okruhy ako napríklad na Nevoľné, dole na Ihráč, cez Jastrabú,” hovorí Béreš s tým, že takýto okruh má približne niečo cez 20 kilometrov. ,,My chodíme často na Nevoľnľné, odtiaľ cez družstvo na Štós, odkiaľ sa dá prejsť aj na Hostinec,” navrhuje tiež Roman Béreš. Táto trasa však nie je označená, preto je dobré si ju dopredu pozrieť na mape. Ďalšou možnosťou je trasa smerom na Kalváriu, ktorá sa dá prejsť aj s deťmi. ,,Odporúčam tiež cestu na Kremnické Bane, odkiaľ sa dá prejsť na kunešovské lúky, kde je krásna bicyklovačka,” dodáva Béreš.
Všetky tieto trasy sa podľa Romana Béreša dajú prejsť aj na čoraz populárnejších elektrobicykloch. ,,V Kremnici vždy musíte ísť do kopca, nech sa vydáte kamkoľvek. Preto sú elektrobicykle aj tu obľúbené,” vysvetľuje. ,,Na elektrobicykli si viete nastaviť režim, čiže záleží od cyklistu, akú pomoc motorčeka si zvolí. Ak si však motorček vypnete, je to náročnejšie bicyklovanie než na bežnom bicykli, keďže tie sú váhou ľahšie,” hovorí Béreš.
Niečo pre pokročilých cyklistov
Kremničan Igor Valuška sa dostal k objavovaniu náročnejších cyklistických trás v časoch, keď začali byť populárne GPS navigácie. ,,Kúpil som si Garmin, kde bola aj topomapa. Vždy som si prešiel trasu a keď som natrafil na neznámu odbočku, poznačil som si ju a nasledujúci raz som išiel tam. Tak mi vznikla taká pavučina celého pohoria,” hovorí s úsmevom Igor Valuška a dodáva, že trasy si aj nahráva a ukladá ich do vlastných máp. Pre Kremnické noviny Igor prezradil pár trás vhodných pre pokročilých cyklistov.
,,Ďalej za hrádzou na Ihráči sa rozdeľujú doliny. Naľavo je Vápenná a napravo Čierna voda., odbáča sa pri takej chate na Ihráč – Píle. Vápenná vedie pod chatu Hostinec, no záver trasy si treba predstavovať skôr divokejšie. Končí sa tam asfaltka a miestami si možno niekto bude musieť bicykel potlačiť. Nie je to veľmi dobre turisticky označené, no s navigáciou by to nemusel byť problém. Čierna voda už je označená pre turistov, celou dolinou vedie asfaltka až k záveru, kde nájdeme drevosklad. No a odtiaľ buď tlačíme bicykel až na Rudnú Poľanu, ale dá sa prejsť aj po hrebeni,” opisuje ihráčske doliny Igor Valuška. Tieto dolinky sa všetky zbiehajú na Hostinec alebo ku Trom krížom. Majú spoločné to, že ich záver je vždy divokejší, preto je vhodný pre cyklistov, ktorí hľadajú adrenalínovejšie zážitky.
,,Ďalšou dolinkou je Suchá, ktorá je naozaj krásna. Túto jedinú na zimu neupravujú, pretože neslúži bežkárom. Zo Suchej doliny sa dostaneme nad Železnú Breznicu, odkiaľ sa vieme dostať do ďalších krásnych dolín. Sú tam nádherné lúky, je tu čo obdivovať,” hovorí Igor Valuška. Podľa neho nie je problém stretnúť medvede, ktorých sa tu pohybuje množstvo. Treba preto zvýšiť pozornosť. ,,Suchou dolinou sa teda dostaneme k lúkam pod Jablonkou, kde je križovatka. Keď cez ňu pôjdeme hore smerom na Brestovú, prejdeme cez prales Mláčik. Cez Mláčik pretlačíme bicykel asi 400 metrov, je to tam čarovné. Celý čas križujeme červenú turistickú značku, ktorá ide celým hrebeňom až ku Kováčovej. Po tejto značke prídeme naspäť na Skalku cez Brestovú a na Tri kríže,” opisuje Igor Valuška. Ak sa vyberiete cez Suchú dolinu, celý okruh by mal mať okolo 45 kilometrov.
Bicyklovanie s malými deťmi
Cyklisti, ktorí sa na trasu vyberajú s malými deťmi, väčšinou zvažujú vozík alebo sedačku na bicykel. ,,Myslím, že vo vozíku má dieťa väčší komfort, zároveň je kryté pred prípadným nepriaznivým počasím. Je to však menej pohodlné pre cyklistu, pretože len samotný vozík ma okolo 20 kg,” hovorí Roman Béreš. ,,Sedačky sú zároveň obmedzené pre deti do 22kg, do vozíka môžeme dať aj ťažšie dieťa,” dodáva.
Sedačky sú zase vhodnejšie do lesného terénu. ,,Existujú síce odpružené vozíky, ale aj tak si neviem predstaviť s tým ísť napríklad na Kalváriu,” hovorí Béreš.
Ako sa starať o bicykle
,,Pred jazdou by sme mali aspoň vizuálne bicykel skontrolovať, či nie je natrhnuté lanko, skontrolovať tlak v pneumatikách. Príslovie -čistota je pol života- neplatí len pre ľudí, ale aj pre bicykle. Bicykel by nemal byť príliš zablatený. Hneď, ako sa vám niečo nezdá, treba prísť do servisu,” odporúča Roman Béreš z Cyklosanté. Retiazku je podľa neho potrebné namazať približne po 100 kilometroch, najmä keď sú trasy prašné. ,,Retiazku si najskôr handričkou očistíme a nastriekame sprejom, prípadne prejdeme olejčekom,” hovorí Béreš. Keď má bicykel kotúčové brzdy, treba dávať pozor, aby sa mastnota do nich nedostala.
Béreš odporúča skontrolovať gumičky alebo platničky na brzdách. ,,Opotrebovanie bŕzd budete počuť pri používaní, vtedy už treba gumičky vymeniť,” dodáva. ,,V prvom rade prízvukujem, že je dobré udržiavať bicykel čistý,” opakuje Roman Béreš s tým, že je lepšie bicykel očistiť handrou ako pod prúdom vody. Následne ho vysušíme a natrieme retiazku. Najčastejšie podľa Béreša do servisu prichádzajú bicykle s defektom, prípadne s poškodenými alebo opotrebovanými brzdami.
Veronika Chrienová
Zdieľať tento príspevok.